torsdag 2 augusti 2012

Spår, vin och goda vänner :-)

Förra lördagen fick jag en väldigt bra idé!
En vän som flyttat från stan skulle sova hos mig natten mellan lördag och söndag, så då tänkte jag att hon skulle hjälpa mig att rensa i min garderob. Som en liten muta skulle jag bjuda på mat och vin.
Efter att ha pratat med två vänner till bjöd jag in dem med. Det blev inte så mycket rensande (inget alls faktiskt) men vin blev det :-)
Trots utebliven hjälp blev det en av de roligaste kvällarna på länge!

Innan den tänkta rensningen i garderoben träffades jag och Emma på Jordbrovallen för att träna hund. Det blev två spår var, lite lydnadsträning för mig och lite förberedelse inför skyddet för Emma och hennes Dumle (mallenois på 6 mån). Det är alltid lika roligt att träna med Emma och denna gång fick jag agera figge åt henne.
Innan vi möttes upp hade jag införskaffat min nya kärlek ;-)

Här kommer lite bilder från spåret.

På väg mot spåret

Förberedelser

I och med att han är ganska het i spåret vill jag att han ska lägga sig ner och "springa av sig" den första biten i huvudet.

Klartecken

Spårupptag

Off we go


Merino börjar bli riktigt duktig på spår nu och han går i "min" takt.
Han får inte mat/godis i själva spårkärnan längre och då går det faktiskt bättre. Han blir mer koncentrerad och det börjar bli dags att öka på utmaningarna lite mer.
Än så länge har han spårat på äng, stubbåker, fotbollsplan, blandad mark med lera/jord och gräs och börjat på gräs för att övergå till grus och sedan gräs igen.
Liggtiden har varierat i takt med erfarenhet (som längst ca 45 min) och väder.
Vi har även börjat lägga in vinklar men där förstärker jag än så länge fortfarande med godis.
Fortfarande håller vi oss enbart till öppna ytor. När han har tillräcklig erfarenhet av det med vinklar och övergångar rån olika underlag kommer jag börja träna in skogsspår och viltspår.

Inga kommentarer: