fredag 3 augusti 2012

Målön

Äntligen har vi kommit igång med våra regelbundna träningsträffar på Målön igen.
Vi är ett härligt gäng glada hundidioter som tränar tillsammans under Lasses vakande ögon. Även om vi har helt olika specialer, hundar och mål med våran träning hjälps vi åt och pushar varandra.

När vi är här tränar jag mest lydnad (och spår när vi hinner) med Merino, men det blir även en del markeringar. Kommer bli mer "jaktlig" träning framöver men just nu fokuserar vi på de moment i lydnaden som jag även kommer att ha nytta av i jakten så som ingångar, position och lugn.
Med Fonzie tränar jag lydnad och spår. Fast han har charmat Lasse och hans sambo Sollan TOTALT så han kommer undan med de mest ofattbara saker... Han får helt enkelt göra nästan som han vill och om Lasse själv får för sig att sno honom en stund kan man knappt tro varken sina ögon eller öron. Lasse är ganska militärisk av sig och perfektionist (med ett stort hjärta och enorm kunskap!). Men lille Fonzie har lindat honom om sin lilla tass ;)

Lite bilder från dagen (tyvärr hade inte Johanna riktigt fattat hur seriebildtagningen funkade när jag tränade med Merino så det är inte så många kort med oss :( men det kommer desto fler i ett annat inlägg:) )

Lasse i egen hög person (med lite fishey-effekt :-) )

Lasses pärla

Denna hund är inte direkt någon sällskapshund men han börjar bli hanterbar nu. Lasse har inte haft honom som valp utan fick honom genom försvarsmakten. Nu börjar han i alla fall bli hanterbar.

Vovvarna får rasta och rusa av sig lite innan det är deras tur

Visst är de vackra de där flattarna... :-)

Ställande under gång

Han ska stå kvar även om jag går runt honom

Delar av resten av gänget. Johanna är ny bland oss. Hon och jag har tränat en del tillsammans innan och jag tyckte att hon skulle följa med oss.

Apportering 

Full fart in

Även i brukset jobbar man på en lugn och fin avlämning

Carolins son Alvis brukar vara med på våra träningar. Man vet aldrig vad han kan tänkas hitta på, men bra störning blir det ju...

...störning var det ja...

Här har Merino precis fått belöning. När han kommer intill mig jobbar vi på lugn och samtidigt lägger jag in ett stå-kommando

Johanna har fått börja om lite från början med lille Pajas. Han ska självmant ta sig in till hennes sida och söka kontakt

Fint

Sollan lånade min Furminator...

Föjande kort är tagna i en serie med detta som nr 1...

...nr 2... (hmm vad är detta för ras...)

...nr 3...

...nr 4...

...nr 5... (doktor Jekyl?)

...nr 6... (och mister Hyde?)

Godis är gott ;-)

Liten och kaxig?

Stor och snäll?

Nu jäklar tar jag dig!

Finaste Fonzie med mesta attityden av dem alla ;-)

Fishey-effekt kan bli ganska fint om det tas i naturen

Träningsskogen




Inga kommentarer: