onsdag 8 augusti 2012

Jaktprov

I söndags var jag funktionär på Jönköpingsprovet. Jag hamnade på öppen-klass rutan och fick till uppgift att lägga ut två sök och kasta en dubbelmarkering, allt med vilt. Det blev en hel del springande i eländig terräng för att hinna med att förbereda allt inför nästa par och dessutom hinna lyssna på domarens kritik.
Jag kan verkligen rekommendera att ställa upp som funktionär om man är intresserad av att starta på prov. Man får se hur det går till, vad som krävs av hundarna, idéer till egna träningen och höra hur domarna tänker och vad de letar efter. Sen träffar man ju en himla massa trevligt folk med :-)

Ena söket


Toppen på kullen där provet började
Andra söket på andra sidan kullen

Längst ner i mitten stod jag och kastade


"Något" eländig terräng med en himla massa dolda gropar att snubbla i


Fåglar som väntar på att bli kastade

Jag klarade mig med att "bara" trilla omkull 5 gånger. Inga vrickade fötter och fåglarna förblev intakta även under mina störtdykningar :-)

Merino fick komma ut och "bara" vara med och umgås med alla folk och hundar medan vi väntade på att eliten skulle bli klar sen fick han hoppa in i bilen igen så att jag åtminstone fick se ett par i eliten.Det såg ut som att det var ganska svårt med tanke på terräng och hur landskapet såg ut, men så har jag ju bara sett ett annat elitupplägg innan så jag har inte så mycket att jämföra med än. Men det jag såg så var hundarna riktigt duktiga även om det blev en och annan miss.
När jag sen tog ut Merino igen när eliten var klar sa de till mig att ta med hunden och gå bort och hjälpa till att få in de dummysar som var kvar som de inte fått in. Jag gjorde klart för dem att han bara var ett år och jag ville INTE skicka honom på något som jag var osäker på att han skulle klara av.
Vi fick i uppgift att söka av vassen, jag hade en dummy med mig i fickan som jag hade kunnat kasta ifall han inte skulle lyckas och en mer erfaren hund som kunde göra jobbet i så fall.
Han fick in båda dummysarna som låg kvar, duktiga killen! :-D
Men det jag tänkte på var att han ABSOLUT INTE var rädd för att ta mark även om det var tungt och väldigt hög vass. Dummysarna låg ganska nära från där vi skickade och han tog dem inte förrän han var på väg in. Nu har jag ju inte tränat så mycket sök och han behöver mer erfarenhet, men jag måste träna på att han kopplar på näsan direkt och inte efter x antal språng.

Men i och med att han lyckades så måste han ju vara klar och redo för att starta i elitklass!
(hoppas att ni som läser detta även förstår ironin bakom påståendet ;-))


Inga kommentarer: