onsdag 13 juni 2012

Stoppsignal

När jag lämnade Caroline såg det ut som att det skulle fortsätta att vara uppehåll, så jag for med hundarna till Västersjön och hundbadet.
Merino må vara ung, men han är en ganska stor kille :) För att undvika att han ska få problem behöver han bygga muskler och då framförallt i ryggen, så då passar ju simning helt perfekt.
Vi var helt ensamma på stranden så jag släppte ut båda hundarna så de fick rusa av sig och leka lite. Idag har jag och Fonzie varit bästisar igen och det höll i sig under hela tiden vi var på badet :)
När de fått springa lite grann kallade jag in Merino för att låta honom göra några vattenmarkeringar.

Moment:
Vattenmarkering

Utförande:
Vinden låg ganska kraftigt från sidan till höger. Jag sätter honom ca 7 meter från strandkanten och går ner för  att kasta.
Tyvärr kom den lite för långt (jag har inte riktigt fått in rätt teknik med kastarmen). Jag går lugnt och sansat tillbaka och ser att Merino sitter lugnt och koncentrerat fokucerar på markeringen utan att tokstirra på den, så jag skickar honom ändå.
Han springer ut i vattnet men tappar var markeringen hamnat när han kommer ut en bit. Men efter att ha cirklat två gånger får han med vindens hjälp den i näsan och tar sig klockrent till den och kommer raka vägen in upp på land där jag springer bakåt och tar emot den. På kommando får han skaka sig.
Jag upprepade övningen två gånger till men med betydligt kortare avstånd i vattnet och större transportsträcka på land.

Att tänka på:
Studera hunden i arbetet och ta beslut på om han söker efter vind eller bara "chansar". Jag var på väg att störa honom första gången och kalla in för att göra ett omskick, men som tur var upptäckte jag att han jobbade på ett önskvärt sätt innan jag blåste i pipan.
Sätt hunden så att han inte ser, men hör, när jag "övar" på att kasta en dummy med lina och halar in den utan att han får hämta. Detta för att inte skapa för stora förväntningar vid vattnet.


Moment:
Stoppsignal
Denna övning har jag fått tips om av Olof. Han har även visat mig hur jag kan utveckla den för att även kunna bygga in dirigeringar.
Jag fastnade för detta inlärningssätt då det bygger på att hunden hela tiden får belöning för att lyssna och samarbeta med sin förare.

Utförande:
Jag går ut och lägger/kastar en dummy, i detta fall, högt gräs så att det blir ett tydligt synintryck. Avståndet mellan hunden och markeringen är ca 15-20 meter. Jag går tillbaka och skickar honom. Nästa gång gör jag precis likadant i samma område, men denna gång tar jag upp dummyn så att inte han ser och skickar honom. När han letar blåser jag i pipan. Första gången reagerade han inte så då väntade jag några sekunder och blåste igen, då tittar han upp på mig och jag kastar en dummy till honom som belöning och springer fram till honom och tar dummyn efter en liten stund.
Nästa gång gjorde jag om samma procedur och skickade honom. Denna gång stannar han självmant upp och tittar på mig, men då ignorerade jag och väntade på att han skulle börja söka igen. När jag sen blåste stannade han upp och tittade på mig och han fick sin belöning på samma sätt som tidigare.
Sen lät jag dummyn ligga kvar två skick. Första gången stannade han upp och "frågade" mig självmant, men då ignorerade jag. Andra skicket jobbade han som han skulle.
Tredje gången tog jag upp dummyn igen och skickade honom. När han sökte intensivt blåste jag och han stannade och tittade på mig. Tyvärr fipplade jag lite innan jag fick iväg belöningen, men han stod kvar på samma ställe och väntade på sin belöning! Duktiga kille!!! :-)))

Att tänka på:
Vara snabb fram till honom när han fått sin belöning så att det inte blir så att han springer fram till mig när jag blåst.
Ha belöningen i rätt hand innan jag skickar hunden.
Tänk på att avståndet inte är för långt nu i början så jag hinner fram.


När vi var klara fick Merino hoppa in i bilen så att jag fick lite ensamtid med Fonzie.
Nu ligger hundarna mätta, trötta och belåtna efter att ha tuggat på ben och fått mys och sover. Det tänker jag med anama och går och lägger mig efter en lyckad dag :)

Inga kommentarer: