onsdag 13 juni 2012

Rapport


Det här med att träna rapport har jag nu insett inte är så enkelt som jag trodde...
Hur jag ska börja träna det är jag ganska klar över, i alla fall i startskedet. Kruxet är att jag nu har förstått att det är väldigt viktigt att man har en mottagare (ganska självklart med tanke på att man skickar hunden till en annan person) och den mottagaren ska Alltid vara samma person.
Skit också! Hur i h*****e ska jag lösa det. Det är ju inte så att jag inte redan tränar på andra "grenar" och min fritid är ytterst begränsad.
Men nu är det löst :-D
Jag har börjat träna lite med två tjejer som kört fast lite på två olika men ändå snarlika sätt. En av dem har erbjudit sig att bli min mottagare :)

Träning:
Vi har böjat med att genom lek och bus låta Merino springa mellan oss. Inga kommandon, inga ingångar och vi står INTE still på samma plats utan förflyttar oss hela tiden.
Så fort den ena blir passiv och Merino lugnat sig ropar och springer den andra åt andra hållet.
Detta gjorde vi kanske 3-4 gånger.

Att tänka på:
Fortsätt att leka!
Börja med att så smått lägga in kommandot "marsch"
Gå INTE för fort fram!

Inga kommentarer: