måndag 11 juni 2012

Lydnad

Vi har precis börjat nosa lite på lydnadslydnaden då den ingår i brukset. Det vi jobbar med just nu är fotgåendet. Jag har valt att skilja på "lydnadsfot" och "jaktfot". I lydnaden vill jag att han har aktiv kontakt och håller rak position bredvid mig (hans bog vid min höft) och i jakten räcker det med en passiv kotakt där han hela tiden håller koll på var jag är och följer mig i position när jag förflyttar mig.

I lördags var det tredje gången jag tränade fotgåendet i lydnaden.

Utförande:
Jag går i väldigt sakta mak framåt och gör mjuka svängar åt både höger och vänster. Så fort han tittar upp på mig får han beröm och jag upprepar ordet "fot" samtidigt som han får godis i "rätt" position.
För att "lösa upp" honom varierar jag med lek och att springa i en cirkel i högervarv.
Träning i max 3-5min sedan in i bilen för vila.

Utvärdering:
Jag har svårt att hålla mig inom tidsramen då det är så jäkla kul att träna med honom. Jag Måste hela tiden ha i åtanke att han fortfarande bara är en unghund och den här typen av träning tar mer på huvudet än man kan tro.
Han har inte 100% ögonkontakt än, då han tappar är om det händer något runt oss men det kommer.
Han sätter sig när jag stannar och så länge jag tänker på min egen position och var jag håller händerna sätter han sig rakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här har jag missat inlägg :) Ska bli spännande att följa er framöver. Kommer jag på/ser något jag funderar över säjer jag till :) Kram på er, Karin

Maria sa...

Ja nu jäklar är jag på g :)
Kommer nog några uppdateringar nu på löpande band tills jag kommit "ikapp" med loggandet. Sen ska det nog flyta på.