onsdag 13 juni 2012

Fotgående och ingångar

I måndags fick hundarna en vilodag från allt som innebär träning. Det blev "bara" långpromenad, de fick springa och "bara" vara hundar :)

Men igår var det dags för lydnadsträning uppe på klubben med tjejerna igen.
Vi började med att gå en liten promenad så att de fick rasta av sig. Fonzie visade sig INTE från sin bästa sida och vi blev lite osams, så han fick helt enkelt inte komma ut mer då jag var sur och kände att jag kommer bara vara irriterad och orättvis mot honom under träningen i så fall.
Merino fick vara första hunden ut.

Fotgående:
Aktiv ögonkontakt i korrekt position. Inga långa raksträckor och många mjuka svängar. Han ska sätta sig i rätt position när jag stannar. Träning i Max 5 min.

Genomförande:
En "medhjälpare" håller koll på tiden åt mig så jag inte kör på för länge.
Gå sakta i "svängar" tills han letat sig in i rätt position. När han självmant tar ögonkontakt berömmer jag och upprepar ordet "fot" och ger godis. Han får viss hjälp med att han ska sätta sig när jag stannar.
jag varvar längden på koncentration och leker eller springer i högervarv däremellan.
Han var så DUKTIG! :)
Men jag måste komma på hur jag ska hålla min vänstra arm.

Att tänka på:
Hur håller jag min vänstra arm?
Han är väldigt signalkänslig så jag måste vara medveten om min egen kroppshållning för att hjälpa honom på ett korrekt sätt så att inga "fel" eller missförstånd uppstår.
Avsluta med ordentlig lek.
Han ska sköta sig från det att jag öppnar bilburen tills han är där igen. Under transportstäckan till och från "träningsplatsen" räcker det med att han "sköter sig i kopplet" eller har koll på vart jag är och inte vill fram till andra eller nosa i backen.

Sen var det de andras tur att ta ut deras hundar en och en. Efter lite vila blev det vår tur återigen.
Jag vill gärna ha två "moment" att träna på då man kan varva dessa och det blir dessutom omväxling för hunden. Men det räcker med Två så att man inte "rör till det" i huvudet på honom.
Efter lite funderingar har jag kommit fram till att nästa moment vi ska träna på är ingångarna då jag även har nytta av det i jaktträningen (dessutom är det verkligen (!) på tiden att vi börjar med det).

För att få de bästa förutsättningarna så börjar jag med det vi tränade på sist (fotgående) 5 min, och avslutar med ingångar 3 min.
Nästa lydnadspass börjar således med ingångar och avslutar med fotgående. Detta för att ge hunden de bästa förutsättningarna för att lyckas då det är det sista som är färskast i minnet även om det dröjer mellan träningarna.

Fotgående:
Samma som tidigare.

Genomförande:
Även här tog hjälp av en "tidtagare".
Nu var det fler ekipage runt oss som tränade och den typen av störning är han inte van vid än. Jag fick öka farten något så att han sökte upp mig självmant även om det var full aktivitet runt oss.

Att tänka på:
Han är inte mogen för så mycket störning så nära honom. Välj i så fall att gå undan mer om det går eller gå någon annanstans.
Utsätt inte honom för de störningarna innan han har "befäst" momentet.
Fortsätt att leka med honom!
Matte ska helt enkelt vara den bästa!


Ingångar:
Han ska komma till mig och sätta sig på vänster sida i rätt position.

Genomförande:
Tidtagare även här.
Jag sätter honom och går ca 3 meter framför (hade han inte varit så stor hade jag bara tagit ett steg tillbaka).
Kallar in och tar emot honom med vänstra handen (med en godis i) som en joystick samtidigt som jag tar ett steg tillbaka och sedan går ett kliv fram igen och ser till att han sätter sig i rätt position.
Jag varvar med att sätta honom och kalla in och gå tillbaka och sätter honom på annan plats, detta för att han inte ska förvänta sig att alltid komma när jag går ifrån honom.

Att tänka på:
Inte kalla in varje gång jag går ifrån honom.
Fortsätt att hjälpa honom in så att det blir befäst innan jag plockar bort hjälperna.
Inte öka avståndet.
Tänka på vad jag tränar, ingångar eller inkallning.


Det har varit ganska mycket tjatande om att jag ska bli mer värdefull i min hunds ögon. Jag vill bara förtydliga att vi inte på något sätt har problem med detta, men det kan bli bättre än det är idag :)


Inga kommentarer: