onsdag 13 juni 2012

Spår, eller...

Idag hade jag och Caroline bestämt att vi skulle spåra när jag slagit igen butiken :)
Men när jag går ut för att plocka in alla grejer börjar det regna lite. Tyvärr slutade det inte att regna lite, utan hela himlen öppnade sig! Det var nog de största regndropparna jag sett, och dessutom verkade det som att de kastades med full kraft för när de landade i backen stängte det rätt upp igen...
Så jag åkte hem till Caroline och drack kaffe i väntan på att det skulle sluta. När det blev uppehåll trodde vi att det skulle börja om en stund igen så vi struntade i spåret och tränade lydnad i hennes trädgård istället.
Förra gången slutade jag med ingångarna, så det var det vi började med idag.

Moment:
Ingångar

Utförande:
Jag sätter honom och går ifrån ca 3 meter. Varvar med att kalla in och gå tillbaka. Ibland säger jag bara hans namn utan kommando och då ska han stanna kvar.
Att bara säga hans namn utan kommando var att svåra uppgiften lite. Han förskte komma första gången men då gick jag tillbaka med honom och satte han på samma ställe som innan och gjorde om övningen. Andra gången ryckte det i honom men han stannade kvar. Tredje gången kyckades han.
Jag kunde även avancera till att stå helt stilla med bara handen med godis som hjälpmedel.

Att tänka på:
Även träna på att säga hans namn och något taget ur luften t.ex städer eller färger. Detta för att se till att han verkligen lystrar till kommandot och koncentrerar sig.
Fortsätt att leka! Det börjar redan ge klart bättre resultat :)
Vara lite mer "sparsam" med berömmet för att inte bli tjatig och för att öka effekten när det väl kommer.

Moment:
Fotgående

Utförande:
Jag gick på väldigt liten yta med många svängar och korta raksträckor. Han börjar förstå att när jag säger "fot" ska han ta ögonkontakt och hålla den.
Jag var väldigt osäker på hur jag ska gå med mina armar och gick som om jag var stelopererad i överkroppen och kunde inte bestämma mig för om jag skulle ha vänsterhanden uppe vid bröstet, ut åt sidan eller bakom ryggen. Detta gjorde att han inte hade rätt position den mesta av tiden även om han hade aktiv kontakt.

Att tänka på:
Jag MÅSTE bestämma mig för hur jag ska ha vänsterhanden!
Kontakta Lasse och fråga hur det är tillåtet att ha vänster arm i tävlingssituationen.
I dagsläget går han som bäst när jag har handen bakom ryggen, på de andra sätten vill han gärna "tjuva" lite och hamnar för långt fram i positionen, jag tror att jag ska behålla handen bakom ryggen och befästa positionen på det sättet för att sen ev. flytta den. Men det behöver jag hjälp med att ta ett beslut på.


Inga kommentarer: