lördag 30 juli 2011

Momentträning

Efter jobbet idag åkte jag och Ulrika upp till JBK för att träna med våra hundar. Hon agility och jag lydnad. Jag tänkte starta i  ettan innan vintern med honom.
Egentligen så är vi nog ganska klara men det är ganska mycket som måste finslipas för att vi ska ha en chans att plocka 10:orna. Bl.a måste jag jobba bort en del dubbelkommandon som jag inte visste att jag gjorde förrän en vän påpekade dem för några veckor sedan...
Det vi måste jobba på är:
  • Ingångar
    Han sätter sig fortfarande snett ibland och det blir ett dk efter inkallning och hopp
  • Snabbare läggande under gång
  • Språngmarsh
    Avståndet blir luftigare och han halkar gärna efter något
  • Mina vändningar i linförigheten
    Jag vänder för snabbt efter kommando och lite för sakta i själva svängen så han sätter sig
  • Apporten
    Det är inte självklart att han tar den
  • Att han inte ska sätta sig innan jag ber om det i ställande och liggande
Jag har en liten plan för hur jag ska bättra på punkterna ovan.
För ca ett år sedan kom jag med i en privat träningsgrupp, men tyvärr har den splittrats av olika skäl. När jag kom dit första gången och skulle visa vårt fotgående började jag leka med min hund och drev upp honom i varv för att sedan visa hur duktiga vi var! Då frågade han mig varför jag frågade min hund om lov för att få träna tillsammans med honom? Jag blev helt ställd och frågade vad han menade.
Efter det fick vi enbart jobba på att han skulle ta kontakt.  Han backade bandet rejält och vi fick i princip börja om på nytt. Idag får jag ofta höra komplimanger för att han är så kontaktsökande :)
Så med hans ord i bakhuvudet försöker jag nu jobba bort våra olater.

Idag bestämde jag mig för att enbart träna ingångar och apport.
Nu i efterhand så kommer jag nog inte att välja två så koncentrationskrävande moment att fokusera på under ett träningspass. Hade jag inte gjort det så hade vi kanske uppnått ett ännu bättre resultat. Men men, det är lätt att vara efterklok...

Tiden bara flög iväg idag. När jag trodde att det gått 15 min så hade vi tränat i 30 min. Så jag valde att bryta där och tog några hinder på agilitybanan för att avsluta med lite lek och fart.

Ju mer jag tränar med min gammelhund så längtar jag mer efter att få hem min nya valp. Jag älskar min lilla skit över allt annat, men det ska bli så himla kul att få börja om med en liten valp. Jag hoppas bara att jag inte kommer att göra om samma missar, utan att jag istället lärt mig av dom. Dessutom kommer det att bli väldigt annorlunda för mig att träna en hund som har en naturlig vilja att vara sin förare till lags istället för en terrier som tror att han vet bäst ;)
Men vem vet, även om jag inte tror det, så kanske jag får en flatcoted som är helt otroligt utåtriktad... Men då får jag väl se det som en utmaning :)

1 kommentar:

Ulrika-Atlas sa...

Duktiga ni är! Förstår att du längtar efter din lilla =) Det gör jag med!!!