söndag 24 juli 2011

Spårning

En av anledningarna till att jag startade upp den här bloggen var att ge mig själv en spark i rumpan för att ta tag i min träning med Fonzie, men framför allt för skriva upp mål med träningen med valpen. Det kommer att fungera som en påminnelse för mig själv av vad det är jag vill uppnå och för att hålla mig till min plan (även om den säkert kommer att ändras lite på vägen).
Med Fonzie så tränar jag i huvudsak lydnad och spår. Spårandet har tyvärr hamnat lite i skymundan, men idag så var det dags.


SPÅRET

Jag åkte upp till Åsasjön och gick ett spår på ca 400m med både raksträckor, rundningar av träd och över två små och en stor stig  med ett stopp med belöning på mitten. Vi tränar inte för tävling utan för att han tycker att det är det roligaste som finns, därför har jag aldrig brytt mig om att ha markeringspinnar i spåret. Han är heller inte ett dugg föremålsintresserad, men snusdosor med godis i fungerar kanonbra :)
Efter att spåret var lagt gick vi milen, så det blev en liggtid på 2 timmar och 15 min. Han är vanligtvis väldigt het på spår så det var bara bra att det fick ligga länge. Men trots det så var han ganska ivrig.
Jag tvingade min kompis Ulrika att gå med bakom och läsa spårkartan. Mitt största problem i spåret är att jag inte litar på hunden och tror att jag inte har gått dit hunden vill... Så jag ska nog vara väldigt tacksam över att min hund fortfarande tycker att det är skitkul.
I och med att han var så ivrig blev det lite flackigt. Jag fick stanna ca 5 gånger så att han självmant kom tillbaka i rätt spår. Men Ulrika fick nog säga till mig 3 gånger att lita på hunden och låta honom göra sitt jobb!
Med tanke på att det nog är lite mer än ett år sedan vi spårade så är jag jättenöjd med honom.


HEMLÄXA
  • LITA PÅ HUNDEN!!!
  • Låta andra lägga spår åt mig ibland (då har jag ju inget annat val än att lita på min hund)
  • Lägg minst ett spår i månaden

Efter dagens träning och långpromenad har jag en riktigt trött liten hund som gjort sig väl förtjänt av sin grisknorr :)

Inga kommentarer: