torsdag 26 januari 2012

liten har blivit STOR!

Oj oj oj, vad snabbt tiden flyger iväg. Merino har nu hunnit bli 7 månader. Det var ju inte alls längesedan jag hämtade honom. Han har hunnit växa en hel del, för det kan väl inte vara Fonzie eller badkaret som krympt...






Vår träning fortsätter att gå riktigt bra. Vi fortsätter med att "skynda långsamt". För att inte göra om misstaget att gå alldeles för fort fram så har jag bestämt med Lasse och Sollan att jag ska komma ut till dem varannan eller var tredje vecka för uppföljning och för att stämma av vart står.
Senast jag var där var i söndags och Lasse blev till och med lite imponerad av att vi kommit ifatt så pass snabbt. Vi har fortfarande mycket kvar att jobba på, men vi börjar närma oss det stadiet i vår träning där vi bör vara med tanke på att han fortfarande är väldigt ung. Att få beröm från Lasse kändes stort och jag hoppas att det inte var sista gången. Fast jag vill ju inte ha beröm om jag inte förtjänar det, det lär jag ju  mig inget på.



Så vart ligger vi nu då?

  • Kontakten har blivit mycket bättre, han söker den mycket snabbare.
  • Han letar sig oftast självmant in i "rätt" position.
  • Han har fått en mer ödmjuk inställning mot mig och de föremål jag tar fram.
  • Greppet om de föremål jag ger honom är fast och fint även om jag provocerar honom.
  • Han tar inte lika stora och långa "lovor" när han är lös.


Detta resultatet har kommit som ett brev på posten genom att jag helt enkelt inte tjatar och ligger på honom hela tiden och att jag hela tiden tänker på kvalitet och inte kvantitet när jag tränar. Nu är det "bara" att fortsätta finslipa och sakta men säkert öka störningarna.


Inför den stora dagen då han blev 7 månader (igår 25:e januari) tyckte jag att det var dags att bli lite extra fin så jag lånade trimmet på jobbet och badade och trimmade till honom

Ridgeback?



Det är inte helt lätt få till ett bra stå-kort, så det får vi träna lite på.
Men han har lärt sig att klippa sina klor själv... :)


Trots att största delen av mitt liv just nu består av jobbet (det har nu löst sig med kassan) och mina hundar har jag unnat mig att få riktigt fina naglar :) En av mina (och trimmets) duktiga praktikanter är även riktigt duktig på att göra naglar. Vi får se hur länge jag orkar hålla efter dem och om jag kan vänja mig...

1 kommentar:

Anonym sa...

Lille gubben börjar bli stor :) Ska bli spännande att se era framsteg nästa gång vi ses.
Kram Karin