måndag 24 oktober 2011

Valpträff

Idag packade jag in hundar och fika i bilen för att bege mig till Hulevalla och Merinos valpträff. Denna dagen har jag verkligen sett fram emot!
Det har varit en väldigt händelserik dag på många sätt, men vi tar det från början.

Dagen höll på att börja väldigt illa. Det gick undan på vägen upp (jag är inte alltid helt laglydig...), ca 1 mil från Falköping ser jag en bil stå parkerad på min vänstra sida en bit bort. På en milisekund hinner jag registrera att det är en polisbil och trycker till på bromsen. När jag kört förbi ser jag i backspegeln att de kör ut bakom mig, jag tror att jag slutade andas! De följer mig ända till rondellen, men där tar de till höger och jag svänger vänster. Ooohh my goood vad lättad jag blev! Resterande mil gick inte lika fort...

När jag till slut kom fram hade hjärtat börjat slå i normal takt igen...
Vi var 6 ekipage som var med idag. Det var verkligen roligt att träffa alla och se hur lika våra valpar är. Vi fick en och en träna på NEJ genom att lägga en köttbulle på marken som hundarna inte fick ta.
Jag hade inte min kamera med mig :( så bilderna har jag "snott" av Karin  :)


Detta klarade vi utan några större problem. Jag har varit väldigt tydlig redan från dag ett och lärt honom vad Nej betyder, men det var skönt att se att det sitter även i "ny"  miljö med andra störningar (han har ju tillbringat de 9 första veckorna i sitt liv här...).
När det kommer till vardagslydnaden så känner jag mig relativt säker. En av mina bästa vänner är utbildad tjänstehundsdressör och jag har varit med som assistent på hennes kurser och en hel del problemlösningar genom åren. Dessutom är jag väldig tacksam över att få vara omgiven av människor med stor hundkunskap och många års erfarenhet som vill hjälpa mig att utvecklas.
Efter denna övning skulle vi testa att kasta en dummy. Detta har jag inte fått till innan. Han bär stolt på diverse föremål som jag ger honom, men när jag kastar så springer han fram till dummyn men tappar intresset och börjar nosa på marken istället. I och med att jag inte vetat hur jag ska bära mig åt för att få till det så har jag lagt ner det och väntat till valpträffen.
Här fick vi (läs jag) massa bra coching! Så det gick det med :)
Det är ju inte så lätt för Merino att veta vad han ska göra om jag inte visar vad jag förväntar mig av honom. Nu är jag riktigt taggad över att träna på det vi lärt oss!
Han fick även testa kråka. Det tyckte han var väldigt konstigt, men när han till slut vågade ta den blev han väldigt stolt över sig själv :)
Hela kullen verkar vara väldigt starka individer och jag kommer fortsätta att försöka "styra upp" honom i alla situationer och lägga ner mycket tid på kontakten.

Efter fikat tog vi ett familjekort och sen fick alla valparna busa runt. Jag trodde att jag hade full koll på Merino, men när vi skulle koppla dem blev jag varse om hur lika de faktiskt är. Jag höll på att ta med mig hans brorsa Indi istället!!!
Efter att ha tittat på hur ett sök och ett linjetag går till med mamma Libra och pappa Figo (tack för att ni tog er tid och svarade på mina frågor under tiden!) så fick de busa lite till, men då visste jag vem som var Merino :-)

Ett stort TACK till alla som var med idag och ett extra stort TACK till Karin för att jag får vara med i hennes underbara hundfamilj :-)

Jag har ju redan träffat Dennis med familj och Eros matte och lillmatte, men jag ser verkligen fram emot att få träffa de andra med.

Fonzie fick vänta i bilen och när vi var klara la jag två spår till honom på stubbåkern. Jag ville testa ifall han gick efter min doft eller lukten av korv, så jag la bara levergodis i spåret.
Det första spåret gick inte så bra, men det var för att jag gjorde bort mig och hade råkat stampa upp en hundbajs, det tyckte han inte var speciellt trevligt...
Det andra gick däremot bättre.

På vägen hem åkte jag och hälsade på en kompis som jag varken har träffat eller pratat med på 8 år !( ibland är fb bra)
Det var så sjukt kul att träffa henne igen! Nu får jag verkligen hoppas att det inte dröjer 8 år till nästa gång...

Nu är jag och båda hundarna riktigt trötta och mätta så det är bara att kasta sig i sängen och samla ny energi till veckan som kommer ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, nu bråkar det igen o jag orkar inte skriva ett långt inlägg igen :( Bra jobbat igår vill jag dock säja :) Kram Karin
Ska testa anonym igen för konto i google går inte

Maria sa...

Tack snälla du!
Nej, "konto i google" är bara till de som har sin blogg genom google. Om du vill att ditt namn ska synas med länk till dig kan du välja "OpenID" annars är det anonym som gäller.

Maria sa...

Förlåt. Inte "OpenID" utan "Namn/URL"

Karin sa...

Du ser!!! Det är inte lätt hehehe snyggt du fixat till bloggen :)
Kram igen, Karin

Ulrika sa...

Nu är det 1 månad sen du uppdaterade, fy på dig ;o)
Dags att börja blogga igen kanske???