söndag 16 oktober 2011

4 Månader!

Kan ni fatta att Merino redan blivit 4 månader? Tiden går verkligen fort när man har roligt.
Veckan har varit ganska lugn på hundfronten. Jag har börjat renovera mitt sovrum (äntligen). Så hundarna har "bara" fått gå korta promenader i skogen för att sen ta det lugnt hemma när vi river tapeter, spacklar och målar. Jobbigast är nog att det känns som att jag just nu lever i ett kaos. Hela sovrummet har ju fått flytta ut i vardagsrummet... Men i veckan som kommer ska det bli klart (jag har nog aldrig längtat efter att få städa i hela mitt liv, men det gör jag nu).

Fast veckan har varit väldigt lugn på hundfronten så tog jag nog igen det den här helgen.
Igår var det träning med "gänget". Det börjar lossna rejält i fotgåendet med Fonzie nu, men det verkade som att poletten äntligen börjar trilla ner i mitt huvud för hur jag ska bete mig när jag går.
Med Merino blev det lite kontaktövningar i koppel och några enklare inkallningsövningar. Jag har fortfarande inte börjat lägga till så många kommandon, utan vill ha ett invant mönster för hur han ska bete sig i vissa situationer innan. Så länge han är valp ska det inte vara några krav, det kommer sen. Men det är svårt att inte gå för fort fram.
Innan jag åkte hem la vi två spår åt Merino. Denna gången var upplägget något annurlunda än förra veckan. Inan spårstarten fick jag lägga en "ruta" med korv i alla hörn och i mitten, därefter gick spåret bara någon meter ut. Detta för att han lugnt och metodiskt skulle lära sig att nosa av starten.
Det gick INTE så himla lugnt och metodiskt för honom att nosa av rutan. Men det blev bättre till nästa spår.
Jag har förstått nu att jag fått en hund med otrolig näsa och spårlust, så nu är det upp till mig att förvalta detta på bästa sätt. Själv har jag inte den kompetensen, men jag ska banne mig se till att få den! Så jag tänker verkligen utnyttja all hjälp av Lasse jag kan få.

Denna dagen började med att jag lassade in hundarna i bilen och åkte ut till Merinos halvbror Dennis :-)
Så kul att de bor så nära. Och så mysigt de bodde! Ett litet hus (som kändes större när man kom in) mitt i skogen och nära en liten sjö. Vi gick en liten promenad med alla hundar. Dennis fick träna på stadga, Merino fick träna på att inte hälsa på Dennis även om han var lös och Fonzie fick leka med en pinne :)
Alla hundar skötte sig hur bra som helst, Lollo var verkligen jätteduktig med Dennis! Måste erkänna att jag längtar lite till att Merino blir stor...
Sen träffade jag Johanna i Axamo för att spåra med hundarna. När jag väntade på att hon skulle komma tränade jag lite kontakt med hundarna.
Båda hundarna fick tre spår vardera. Merino var väldigt het de två första spåren men till det sista så var han faktiskt relativt lugn och metodisk när han nosade av rutan. Fonzie skötte sig han med och var inte lika "flackig" som han brukar.

Efter träningen tog Johanna massa kort på mig och Merino när vi lekte med hennes finfina kamera. Det verkade som att det blev en hel del fina kort, så det ska bli jättespännande att se hur det blev :)

Nu har hundarna legat helt utslagna en stund, men det varade inte hela kvällen... Fick faktiskt säga åt Merino på skarpen innan. Han började i sin lekiver att rida på Fonzie och även om han inte vet vad han gör så är det TOTALT förbjudet! Men det är skönt att han aldrig (i alla fall inte än så länge) ifrågarsätter mig när jag säger till honom.

I nästa inlägg kanske jag har lite mysiga kort från dagen att bjuda på :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du styr upp Merino, vissa saker kan man bara glömma att få göra. Vi ses på söndag :)
Kram Karin

Lollo sa...

Tack så jättemycket för att du kom ut till oss! Och tack för all hjälp med vårt lilla krutpaket :D Snart ska jag iväg på avslutning på kursen och testa det du visade mig. Kram Lollo

Maria sa...

Det var bara roligt, jag kommer gärna ut igen om jag får.
Skitkul att höra att det funkade så bra på kursen trots svåra störningar. BRA JOBBAT! Det är ingen annans förtjänst än din!

Anonym sa...

hej maria,snart är vi på plats på nya stället du är välkommen att kika dit och träna när du känner för det.